D-vitamin biologiske effekter

Hovedparten af D-vitamin som findes i kroppen er blevet dannet i vores hud, D-vitamin bliver dannet i vores hud når vores hud udsættes for UVB stråler med en bølgelængde på 290 – 315 nm. Sollyset i Danmark indeholder kun stråler med denne bølgelængde i månederne april til september, derfor får vi ikke den nødvendige D-vitamin i vintermånederne. Vi tilfører kroppen 10-20% D-vitamin via vores kost, D-vitamin findes i fede fisk, man kan også få D-vitamin via et kosttilskud.

Efter at D-vitamin er dannet i vores hud via UVB sol bestråling på vores hud, eller vi har indtaget et kosttilskud med D-vitamin, herefter bliver D-vitaminet deporterede (opbevaret) i vores krop så det kan blive frigivet når vi har brug for det, på et senere tidspunkt f.eks. i vinterhalvåret.

Det er almindeligt kendt at D-vitamin har betydning for den muskuloskeletale sundhed. D-vitamin er vigtigt og har stor betydning for den intestinale kalciumabsorption, man skal passe på ikke at komme i mangel af D-vitamin da dette kan føre til kalciumabsorption, hos børn kan det resulterede i engelsk syge, hos voksne kan det resultere i osteomalaci (Bouillon et al, 2003)

Hvis man er i mangel af D-vitamin, kan det føre til nedsat muskel styrke, men det kan også gå ud over dannelsen af knogler, og dermed dit skelet da det kan føre til en nedsat intestinale kalciumabsorption i din krop.

Anbefaling indtagelse af det vigtige D-vitamin

Disse anbefalinger stammer fra Nordic Nutrition Recommendations.

6-23 måneder bør indtage 10 μg pr dag (400 IE)

2-60 år bør indtage 7,5 μg pr dag (300 IE)

Over 61 år bør indtage 10 μg pr dag (400 IE)

Gravide kvinder bør indtage 10 μg pr dag (400 IE)

Ammende kvinder bør indtage 10 μg pr dag (400 IE)

Her ud over anbefales det at spædbørn får et dagligt tilskud på 10 μg pr dag (400 IE) per dag fra to uger.

Det anbefales at personer der er over 65 år, og som sjældent eller slet ikke opholder sig uden for i solen, indtager et dagligt tilskud på 10 μg (400 IE), et tilskud der skal være ud over det daglige indtag af d vitamin via den daglige kost.

Hvis man bor i Danmark er der yderligere disse næringsstofanbefalinger til os danskere, da vi ikke får den fornødne sol til at danne nok D-vitamin i vores hud.

Det anbefales at alle personer over 65 år indtager et dagligt tilskud på 10 μg (400 IE), (hvis man ikke drikker mælk eller andre mælkeprodukter bør man supplere med 500 -1000 mg kalcium)

Ældre personer, som bor på plejehjem, anbefales et dagligt tilskud på 20 μg (800 IE) sammen med 800-1000 mg Kalcium.

Alle personer der går tildækkede, som ikke bliver eksponeret for sol på deres hud, samt personer med ”mørk hud”, disse personer anbefales et dagligt tilskud på 10 μg (400 IE).

Manglen på D-vitamin i den danske befolkning har i mange år været et kendt problem, og er stadig et stort problem for både børn og voksne og ældre personer i Danmark. Det er svært at spise den mængde fede fisk som det anbefales for at få nok D-vitamin nemlig 2-300 g fede fisk om ugen, først og fremmest skal man have tid til at tilberede den fede fisk, fisk er en dyr madvarer, derfor vil et D-vitamin tilskud mange gange været den nemmeste og bedste løsning for den almindelige dansker. For at være sikker på at få nok D vitamin til dannelse af knogler, og oprette holde et sundt helbred.

Konklusion

Den danske befolkning indtager for lidt D-vitamin ifølge anbefalingerne, en omlægning af ens kost kan øge indtagelsen af D-vitamin men det er vanskeligt at få spist nok fede fisk og dermed få D-vitamin, og dermed øgede indtagelsen som man kommer op på den anbefalede niveau for D-vitamin, og samtidigt leve op andre kost anbefalinger såsom at spise magert, heldigvis tager en stor del af den danske befolkning et godt kosttilskud i form af fx D-Pearls fra Pharma Nord.